Naar bed, naar bed…en stralend weer op!

stralend wakker worden

K3 kenden we al en we leren je kind ook de 3B’s aan bij het poetsen. Ken je de 3R’en nog? Rust Reinheid en Regelmaat…misschien ken je het uit de musical Kruimeltje. Klinkt ouderwets, maar het is weer helemaal hip! Uit onderzoek blijkt dat het op tijd naar bed gaan ook voor de mond gezond is.

Wij hadden vroeger een vingersprookje. Misschien ken je het ook nog?

Naar bed, naar bed, zei Duimelot
Eerst nog wat eten, zei Likkepot
Waar zal ik het halen? zei Langejan
Uit grootvaders kast, zei Ringeling
Dat zal ik verklappen, zei het Kleine Ding.

Op tijd naar bed? Betere prestaties!

Kinderen schuiven het liefste bedtijd nog een beetje op en daar hebben ze allerlei trucjes voor. Mijn eigen Supersonische Treuzeltechniek, zoals ze het bij Kinderen voor Kinderen verwoordden. Iets lekkers kan er altijd wel in, maar ze weten dondersgoed dat het niet mag. En terecht…zo blijkt…
Er werd onderzoek onder 50 gezinnen met kinderen in de leeftijd van 3-5 jaar gedaan. De gemiddelde leeftijd van de ouder was 35 jaar. De gegevens over bedtijdroutines, opvoedingsstijlen, schoolgereedheid, mondgezondheid, aandacht, planning en emotieregulatie bij kinderen werden verzameld. Kinderen in gezinnen met optimale bedtijdroutines presteerden beter op:

• Aandacht
• Concentratie
• Planning
• Emotieregulatie
• Werkgeheugen
• Cognitieve flexibiliteit
• Hogere schoolbereidheid

Wat betekent dat nou?

Nou, zoiets als dat je kind niet zo snel aangebrand is, dat het niet zijn gymtas mee naar school vergeet mee te nemen en het thuis komt met een dikke voldoendes. Als je mazzel hebt heeft hij ook nog zonder morren zijn kamer opgeruimd. Kortom: zo’n kind willen we allemaal wel!
Ennnn….deze kinderen met de 3R’en hadden een betere mondgezondheid!

Positieve Opvoedingsstijl

Ouders met die optimale bedtijdroutines hadden in het algemeen een meer positieve gezaghebbende opvoedingsstijl. Een wat? Nou, die stellen hoge eisen aan de zelfcontrole van hun kinderen, maar zijn natuurlijk ook gewoon lief tegen hun kinderen. Het betekent dat duidelijke grenzen worden gesteld, waarbinnen het kind beslist. Bijvoorbeeld wat hij bij het avondeten opschept en hoeveel. Het wordt ook wel een positief opvoeden genoemd.

Ik wil hier zelf nog een kanttekening bij plaatsen. Ik vind het iets te simpel om te stellen dat je als ouders een opvoedingsstijl bewust voor de geboorte van je kind hebt besloten en vol hebt gehouden. Je zou het namelijk ook om kunnen draaien. Jouw type kind beïnvloedt jouw opvoedingsstijl. Als je kind namelijk verstandige beslissingen maakt, dan ben je als ouder ook geneigd om je kind meer ruimte te geven om zelf keuzes te maken. En vise versa. Zoiets gaat stapje voor stapje. Je geeft als ouder je kind wat het nodig heeft. Bovendien kan ik me zo voorstellen dat je af en toe ook lekker wilt afwijken van de bedtijdroutine. Als je het mij vraagt, kan je heus wel eens een uitzondering maken. Als de 3R’en maar over het algemeen wel tellen. Dat dan weer wel.

Hoe laat het beste dan naar bed?

Op dokterdokter . nl staat dit:

1. 5 tot 6 jaar: tussen 19.00 en 19:30 uur.
2. 7 tot 8 jaar: tussen 19.30 en 20.00 uur.
3. 9 tot 10 jaar: tussen 20.00 en 20.30 uur.
4. 11 tot 12 jaar: tussen 20.30 uur en 21.00 uur.

Ook dit vind ik iets te eenvoudig. Want hoe laat staat je kind op? Als je als ouders een heel eind moet rijden naar je werk of je heb ras echte stuiter-de-stuiter-kinderen dan staan ze al om half 6 op.

Kinderen van 3-5 jaar hebben 11-13 uur slaap nodig.
Kinderen van 5-10 jaar hebben 10-11 uur slaap nodig.
En kinderen van 10-13 jaar hebben 9-10 uur slaap nodig.

In ieder geval is het belangrijk dat je kind elke dag op dezelfde tijd naar bed gaat. Kinderen vanaf een jaar of 12 kunnen in het weekend een half uur later naar bed en vanaf 15 jaar een uur. Je kind kan hierbij het beste in slaap vallen, doorslapen en ook weer op een normale tijd wakker worden.

Vast bedritueel

En tja…tegenstribbelen hoort erbij. Het werkt wel goed als je vooraf aankondigt dat hij/zij zo naar bed moet. Voor je kind is het prettig om de dag rustig af te sluiten. Door een vast bedritueel te volgen: vaste volgorde van uitkleden, wassen, tandenpoetsen (! Tadaaa!), pyjama aantrekken, voorlezen en knuffelen weet je kind dat het tijd is om echt te gaan slapen.