Tips voor hongerige kinderen

Krijgt jouw kindje flesvoeding? Wordt hij of zij in de nacht wakker en heeft het honger? Laat je kind dan voor het slapen melk drinken waaraan verdikkingsmiddel is toegevoegd. Poets daarna de tanden. Dit vult sterk en helpt zo dus bij het doorslapen. Zo kunnen jullie beide lekker doorslapen. Behalve dat, zorg je er zo voor dat er niet te veel zoetmomenten ontstaan. Te veel zoetmomenten zorgen voor gaatjes. Zeker in de nacht waarbij de mond een verminderd zelfreinigend vermogen heeft.

Wat je ook als jonge ouder kunt doen, is gedurende de nacht steeds meer water aan de melk toevoegen. Zo raakt het kind langzaam van de melk af totdat het enkel nog water is. Water kan tanden niet schaden.

Van de speenfles af
Het is ook belangrijk dat kinderen niet te lang aan de fles of tuitbeker blijven. Drinken uit een beker is beter voor de ontwikkeling van de motoriek. Ook helpt het drinken uit een beker tegen te veel zoetmomenten. Uit een beker drinkt een kind het sneller in een keer op. In het begin zal het nog veel geknoei zijn, dus zorg dat je eerst begint met een klein beetje water in de beker. Zodra dit goed gaat, kan je er meer in doen.

Vaste momenten
Het is verleidelijk om een beker op de tafel in de huiskamer te laten staan, totdat het leeg is. Probeer dit juist niet te doen en van het drinken een moment te maken. Je kunt je namelijk voorstellen dat als er steeds maar een klein slokje wordt genomen, even gespeeld wordt en weer een slokje enzovoorts…dat er dan wederom te veel zoetmomenten ontstaan.

Het creëren van vaste eet- en drinkmomenten is heel belangrijk voor een kind. Het geeft structuur en dat geeft rust. Het zorgt ervoor dat je kind niet op vreemde tijden ineens honger of dorst krijgen en je aan de lopende band om eten en drinken vragen. Ook op latere leeftijden heb je hier veel profijt van.

Oudere kinderen
Als je kind wat ouder is en hongerig, probeer dan eens te bekijken welke voeding je precies geeft. Sommige producten vullen namelijk niet echt. Het zijn ‘lege calorieën’. Dit is voeding die wel aanzet, maar niet voedzaam is. Je hebt er dus in wezen niks aan. Kijk vooral eens naar hoeveel vezels de voedingsproducten bevatten. Langzame koolhydraten geven over de dag steeds energie af. Hierdoor ontstaat niet die beruchte suikerdip waardoor je zin in suiker krijgt. Volkoren producten en aardig wat fruit zijn prima bronnen van energie en langzame koolhydraten. Ook eiwitten worden moeilijk afgebroken door het lichaam en geven langer een voller gevoel. Kinderen die in de groei zitten of intensief sporten, kunnen wel wat eiwitten gebruiken!

Positief effect volkoren
De Wereld Gezondheid Organisatie (WHO) zegt zelfs: ‘De resultaten van onderzoek suggereren dat een dieet rijk aan volkoren koolhydraten zorgt voor een lagere kans op beschadiging van de mondgezondheid, dan een dieet met veel verwerkt zetmeel. Dit komt doordat speeksel makkelijker bewerkte koolhydraten in de mond kan afbreken en omzetten in suikers,’ Daarnaast bleek ook dat de consumptie van volkoren granen gerelateerd is aan een lager risico op mondkanker. Deze bevinding is in lijn met andere recente studies, die een sterke correlatie ontdekte tussen patiënten met ernstige tandvleesaandoeningen en patiënten met diabetes type 2.